Tidigare i vintras lämnade jag in mitt examensarbete för opponering och slutgiltig bedömning. I mitt arbete undesökte jag om förberedelseklassen (verksamheten med nyanlända elever) möter olika utmaningar och möjligheter och om dessa i sin tur beror
på vilket socioekonomiskt område verksamheten bedrivs i. Det är en kvalitativ intervju- och observationsstudie som visar på att verksamheterna möter olika utmaningar och att dessa främst handlar om de nyanlända elevernas tillgång till förstasvenskspråklig kontakt och därmed möjlighet till integration.
på vilket socioekonomiskt område verksamheten bedrivs i. Det är en kvalitativ intervju- och observationsstudie som visar på att verksamheterna möter olika utmaningar och att dessa främst handlar om de nyanlända elevernas tillgång till förstasvenskspråklig kontakt och därmed möjlighet till integration.
Eftersom arbetet är på 40 sidor och därmed för stort för att kopiera in i sidan samt eftersom jag ännu inte lärt mig (nybliven bloggare...)
hur man bifogar ett worddokument till bloggen... så har jag valt att publicera arbetets inledande sammanfattning och innehållsföreteckning i syfte att närmare presentera vad det är jag skrivit om. Finns intresset att läsa hela arbetet, kontakta mig och jag mailar det till er.
hur man bifogar ett worddokument till bloggen... så har jag valt att publicera arbetets inledande sammanfattning och innehållsföreteckning i syfte att närmare presentera vad det är jag skrivit om. Finns intresset att läsa hela arbetet, kontakta mig och jag mailar det till er.
Sammanfattning
Syftet med den här uppsatsen är att beskriva de olika arbetssätt, utmaningar och möjligheter som förekommer inom föreberedelseklassverksamheten i två skilda socioekonomiska områden. Det ena området kan karaktäriseras som ett multietniskt område medan det andra området räknas som ett av Sveriges höginkomstområden. Jag valde en kvalitativ ansats med halvstrukturerade intervjuer och observationer som metod och inspirerades av hermeneutiken som tolkningssätt. Resultatet bygger på det material som framkommit under intervjuer med fyra förberedelseklasslärare och på de iakttagelser som gjorts under observationer som genomförts i tre olika verksamheter.
Två av dessa verksamheter är belägna inom ett och samma område och dess elevunderlag går i motsvarande skolår 1-6. Den tredje verksamhetens elever går i motsvarande skolår 6-9. På grund av de olika åldrarna på eleverna i de olika verksamheterna ska studiens resultat inte ses som en direkt jämförelse verksamheterna emellan. Syftet med studien är snarare att ge en överblick av hur situationen för nyanlända elever i olika socioekonomiska områden kan se ut genom att undersöka eventuella likheter och olikheter verksamheterna emellan.
Resultatet visar på att de studerade verksamheterna tydligt påverkas av skilda utmaningar och svårigheter. En av utmaningarna som verksamheten i det multietniska området möter handlar om att nyanlända elever inte får tillräckligt med spontan förstasvenskspråklig stimulans. Verksamheten i höginkomstområdet brottas istället med utmaningar som bristfällig lärarkompetens och avsaknad av erfarenheter av att arbeta med nyanlända elever. Men resultatet visar även på att det är utifrån dessa utmaningar som möjligheterna föds för respektive område.
Nyckelord
Förberedelseklass, preparation class, nyanlända elever, tvåspråkighet, socioekonomisk indelning.
Innehållsförteckning
Inledning
1. Rörlighetens tid
1.2 Frågeställningar och syfte
Bakgrund
2.2 Förtydligande av begrepp
2.3 Litteraturgenomgång
Tidigare forskning inom området
3.1 För lite forskning om nyanländas lärande
3.2 Thomas och Colliers framgångsfaktorer.
3.3 Nihad Bunars studie om nyanländas lärande
3.4 Två utländska studier om tvåspråkiga elever.
3.5 Statliga rapporter.
Teoretiska utgångspunkter
4.1 Skolan i samhället och samhället i skolan
4.2 Att lära av varandra
Metoddiskussion
5.1 Kvalitativt tillvägagångssätt.
5.2 Halvstrukturerad intervjuform
5.3 Urval.
5.4 Bearbetning av material.
5.5 Etiska aspekter.
Presentation av skolorna och de områden de ligger i
6.1 Skola A och B
6.2 Skola C
6.3 Allmänt om arbetssättet i de tre förberedelseklasserna
6.4 Presentation av lärarna
Resultat
7.1 Resultat från skola A
7.1.2 Om arbetssättet i förberedelseklassen
7.1.3 Social instabilitet.
7.1.4 När det krockar mellan olika sätt att vara på
7.1.5 Små grupper ger större möjligheter.
7.1.6 Lärarens önskningar om förbättringar för verksamheten
7.2 Resultat från skola B
7.2.1 Om arbetssättet i förberedelseklassen
7.2.2 Hur ska de lära sig om det inte finns någon att lära sig av?
7.3 Resultatet från skola C
7.3.1 Om verksamheten i förberedelseklasen
7.3.2 En resa tio år tillbaka i tiden
Resultatdiskussion
8.1 Resultatet tolkat ur de teoretiska utgångspunkterna
8.1.2 En mångkulturell undervisning
8.1.3 Att vara normal eller avvikande
8.2 Att lära tillsammans.
8.2.1 Om tillgången på förstasvenskspråklig stimulans.
8.2.3 Socialisation och integration, gemenskap och utanförskap
8.3 Utmaningarna som föder möjligheterna
8.4 Vidare forskning
Referenslista